1e week camper: Cairnes tot Byron Bay (15-10 t/m 22-10-2014)

23 oktober 2014 - South West Rocks, Australië

Op tijd (gewoonte tegenwoordig: rond 06.30 uur) opgestaan en lekker ontbeten. Koffers ingepakt en daarna naar ingang app.complex opdat we rond 08.15 uur zouden worden opgehaald voor vervoer naar Cairns om de camper op te halen. Het weer was weer lekker warm en zonnig. Na een uur eindelijk bij camperdepot afgeleverd en ons gemeld voor de camper. Na het vele papierwerk te hebben ingevuld ( met uiteraard weer wat extra kosten maar wel met gps; kostte ons ruim 1 uur) gereed om de camper te inspecteren en uitleg van eea (helft maar opgenomen van verhaal van de verkoper daar dit alles in een zeer rap tempo werd uitgelegd en voor mij niet altijd volgbaar was. Maar dat kwam vanzelf wel door zelf alles uit te proberen). Hup koffers erin gegooid en daarna starten met de geit. Oh ja de verkoper gaf nog een tip mee: denk erom we rijden hier links. De eerste paar honderd meter was het even wennen maar al gauw voelde ik me thuis in de camper: was een middelgrote camper met douche en toilet. Luxe dus. Na bezoek van een groot winkelcentrum voor de nodige inkopen (qua glutenvrije spullen is Australie een heerlijk land) dan uiteindelijk op weg richting Sydney ons uiterlijke doel met deze camper. Echter dit zou bereikt zijn over 22 dagen na vele kilometers te hebben afgelegd.
Nu zo gauw mogelijk Cairnes uit richting Airlie Beach. Onderweg vele stops gemaakt (mede voor koffie etc) om van de mooie natuur genieten zoals Josephines Waterfall/achterland ingereden/ Mission Beach (mooi strand)/bezoek Lucinda etc. In deze omgeving wordt veel suikerriet verbouwd welke met treintjes naar centrale fabriek werd vervoerd (alles op diesel dus). Lang dat deze treinen waren!! Ook een dode slang tegengekomen die midden op de weg lag. Gestopt om een foto te maken maar daarna nooit meer de camper in de drive kunnen krijgen. Ruim een kwartier stil gestaan totdat er werklui langskwamen die ons hielpen. Wat blijkt: vanwege de automaat werkt de rem als een soort koppeling om of in de drive of in zijn achteruit (R) te zetten. Wist ik veel !!!! Maar nooit te oud om te leren dus.na dez heren vriendelijk te hebben bedankt (wat zullen ze gelachen hebben) maar gauw weer op pad. Uiteindelijk rond 17.30 belandt in Cardwell waar we nog net een half uurtje "happy our" mee konden pakken (scheelde toch mooi 5 dollar voor 2 drankjes) zittend aan de kust. Hierna lekker gegeten en daarna lekker op tijd naar bed voor onze eerste nachtrust in de camper. En dat beviel uitstekend. Dag erop weer vroeg wakker (rond 06.00 uur want het was al licht en vogels volop fluitend), eten en vetrekkend rond 07.30 uur. We hadden besloten om nu wederom het binnenland in te gaan immers de kust zouden we nog volop zien. Duidelijk was te zien dat hier alles weer droger en dor was. Onderweg veel natuurschoon gezien (soms werd het paadje wel heel erg smal) waarvan vele foto's zijn gemaakt. Tevens met camper door een smalle rivierbedding overgestoken waar toevallig water inzat; meeste creeks waren volledig droog. Na Townsville besloten we om een camping op te zoeken voor de overnachting. Nou dat viel niet mee maar uiteindelijk eentje gevonden daar midden in de "rimboe". Naam van de camping: Mountainview. Op de weg daarheen vele wallabee's (kleiner soort kangeroe) gezien. Op camping zelf niets te beleven en was bijna geel uitgestorven.ochtend erop weer vroeg wakker (rond 05.45 uur) om te constateren dat vele wallabee's belangstelling voor ons hadden. Wel heel erg mooi. Hierna vertrokken richting Bowen alwaar koffie werd gedronken aan de kust. Hier kennis gemaakt met een Australier (van oorsprong een fransman die al ruim 40 jaar in Australie nu woont en niet meer terug wil) waar we de nodige tips kregen voor mooie stranden en wegen die we ook bezocht hebben. En deze waren inderdaad schitterend. Rond 16.00 uur aan in Airlie Beach om ons in te checken voor de tocht naar de Whitsundays met de boot die dag erop. Tevens gelijk een onderwatercamera gehuurd. Daarna even het leuke en mooie stadje wat doorgelopen (strand etc) en genietend van het wederom mooie weer. Gauw een camping opgezocht om aldaar te overnachten want daags erop weer vroeg op daar de boot om 08.30 uur vertrok. Om bij het vertrekpunt te komen moesten we ruim 3 kwartier wandelen. De camper konden we op de camping beheerd achterlaten (inclusief de waardepapieren behalve uiteraard mijn creditcard en onze fototoestellen). 's-avonds nog lekker buiten in de warme avonduren een wijntje gedronken.
Onze biologische klok werkte weer uitstekend want om 06.00 uur wakker. Hoezo vakantie uitslapen? Na gegeten te hebben en camper ergens anders te hebben gestald op pad naar de boot. Wandeling was erg mooi en volledig langs de haven waar het nodige kapitaal in water lag. Bestemming bereikt en wachten op onze medepassagiers voor de boot. Dit werd een andere boot dan de catamaran daar deze in reparatie was. Rond 08.30 uur iedereen aanwezig en op naar de boot. Dit bleek een soort schoener (met zeilen maar ook met motor) die naast de bemanning (3 stuks) nog ruim 20 personen meekonden (incl. overnachting). Op dek gelijk schoenen uit en ons geinstalleerd op het voordek: immers het was mooi weer en de tocht naar de Whitsundays-eilanden was ruim 3 uren varen. Op volle zee kwamen de golven wel wat los en sommigen van ons kregen het er moeilijk mee om eea binnenboord te houden. Maar de tocht was schitterend (mede door het mooie weer). Na 3 uur varen gingen we voor anker en werd een lunch op dek geserveerd. Ronduit heerlijk om dit buiten te nuttigen in een zeer mooie omgeving. Na de lunch kregen we eerst de indeling van onze slaapgelegenheid voordie nacht en wij werden niet slecht bedeeld: een eigen "kajuit" geheel voor in de boot voor ons 2-en. Niet verkeerd: rest moest allemaal de kajuit delen met 4 personen. Na deze korte huishoudelijke mededeling werden we in 2 groepen middels een motorbootje op het eiland gebracht. Eerst een korte uitleg hoe en wat en daarna lopend naar een uitkijkpunt. Wat we hier toen zagen was ronduit adembenemend zo mooi. Deed mij gelijk denken aan die beruchte Bounty-reclame: palmbomen/witte stranden/volop zon en zo helder water kleurend van groenachtig naar diep donker blauw. Magnifiek. Na wat foto's te hebben geschoten liepen we naar de andere kant van het eiland en zagen we nu daadwerkelijk wit strandzand etc. Gauw handdoek neerleggen en hollend naar het heldere water om daar een verfrissende duik in te nemen. Watertemperatuur rond 24 graden dus niet verkeerd. Al gauw kregen we de volgende verrassing te zien: pijlstaartroggen in het ondiepe water 3 stuks). En benaderbaar tot op afstand van ongeveer 10 meter. Wat kan het leven dan mooi zijn toch: alle sores/drukte etc wordt geheel verdrongen door dit prachtige natuur schoon. Na nog wat gezond te hebben moesten we terug naar de grote boot (was rond 17.00 uur) en konden we ons afspoelen maar gebruik douche maximaal 3 minuten per persoon. Dus alleen afspoelen. Ondertussen had de kok inmiddels het avondeten klaargezet en konden we aanvallen. Heerlijk. Na een wijntje op het dek te hebben genuttigd ('s-avonds koud door de harde wind die opstak) lagen we vroeg in onze kajuit want volgende dag weer vroeg vertrekken. Varen naar ander eiland verderop. Volgende morgen om 05.00 uur was de crew alop en werd om 05.30 uur de motoren gestart op weg naar het andere eiland. Na ruim 1 uur varen werd bij het andere eiland voor anker gelegd en kregen we ons ontbijt en koffie op dek. Daarna werd de groep verdeeld in 2 groepjes waarbij afwisselend werd gesnorkeld en gekayakt. Het snorkelen was wederom geweldig: vele vissen en andere dieren van verschillende kleuren en formaten gezien. Tevens het koraal bewonderd. Vele foto's genomen. Lunch wederom op dek genoten waarna rond 13.00 uur de terugtocht werd aangevangen. Doelstelling was om met alle zeilen (zonder motor) te varen wat volledig is gelukt. Wind was voldoende en temperatuur goed. Genieten dus. Rond 16.30 uur weer terug in de haven wat het einde was van een onvergetelijke en zeer geweldige mooie tocht. Na thuis (camping) uitgebreid te hebben gedoucht daarna het dorp Airlie Beach bezocht om daar te eten. Tijdens het eten werd de rugby-wedstrijd van het jaar gespeeld namelijk Australie-Nieuw Zeeland. (Vergelijkbaar als de strijd tussen Nederland en Duitsland). Wedstrijd werd door de Aussies in de laatste 3 minuten verloren wat te merken was: Aussies teleurgesteld en de Kiwi's (veel aanwezig in fleurige Hawai-achtige kleuren) lieten duidelijk merken dat ze aanwezig waren. Maar geen enkel negatief woord:de sfeer was geweldig en stemming zat er goed in. Wij hebben het niet laat gemaakt en lagen rond 22.30 uur weer heerlijk in de camper.
Volgende morgen weer normale tijd wakker (06.00 uur!!!!) om rond 07.00 uur van de camping weg te rijden op weg naar onze 1e stop: Sarina beach alwaar we aan de kust en strand hebben ontbeten (in de zon en strand geheel voor onszelf zover we konden kijken. Wat een genot). Hierna ons goed geinstalleerd want we zouden vandaag een flinke ruk qua afstand maken om tzt niet in tijdnood te komen. Toch wat stops gemaakt maar goed doorgereden. Onderweg nog wat aparts meegemaakt: alcoholcontrole in een badplaats (het was zondagmiddag dus) en ik moest zelfs blazen. Uiteraard geen alcohol op dus de blaastest was negatief. Maar wel apart. Na deze lange rijdag (rond 675 km afgelegd) uiteindelijk gestopt in het plaatsje Yeppoon (tegenover Keppel-island). Eigenaar bleek een Hollander te zijn die de camping van zijn ouders heeft overgenomen. Vroeg bed in om die dag erop weer normale tijdstip te vertrekken (06.45 uur). Besloten om nu weer een stukje achterland te nemen voor de afwisseling. Helaas werd het weer wat minder mooi en hadden we onderweg zelfs wat regen (niet veel maar toch typisch hollands). Temperatuur daarentegen was niet slecht: rond 22 graden. De wegen waren goed bereidbaar en onderhoud werd er volop aan gepleegd (soort werkverschaffing daar de bordjes van slow en stop handmatig door mensen werd bediend. Waar had ik dat eerder gezien: oh ja vorig jaarin Zuid-Afrika). Maar wat mij wel opviel: men houdt zich keurig aan de gestelde snelheidsregels waarop ik mij dus ook heb aangepast. Velen zullen nu dus zeggen: niet te geloven. Hij leert het nog wel !!!!!!. Onderweg ook diverse mooie road-trains gezien waar ik nog steeds bewondering en waardering voor heb hoe deze mensen met dit soort vervoer kunnen rijden. En hard ook want menigmaal werden we door zo'n combinatie ingehaald; ook op de binnenwegen. Ook nog enkele watervallen/rotspartijen en mooie look-outs gezien. Einde van deze dag werd bereikt op Bribi-Island in plaatsje Tin Can Bay. Voor het eerst die avond in de camper gezeten tijdens het eten want het was te koud om dit buiten te doen (door de harde wind en de wat lagere temperaturen). Ook het welverdiende wijntje werd in de camper genoten. Niet te laat naar bed want daags erop vroeg uit om rond 07.30 uur dolfijnen te voeren. Blijkt aldaar een jarenlange traditie te zijn wat ooit is gestart met het verzorgen van een gewonde dolfijn door enkele mensen van het schiereiland. Men dacht dat dit eenmalig zou zijn echter deze dolfijn kwam na zijn verzorging dagelijks terug en nam zijn familiegenoten mee (4 stuks). Deze traditie heeft men tot op de dag van vandaag in stand gehouden en inmiddels is de vierde generatie van de 1e dolfijn aanwezig: dolfijntje van 2 jaar oud die nu samen met zijn ouders en zusje daglijks wordt gevoerd naast hun eigen voedselvoorziening. Deze dieren nu voor het eerst in echt en op zo'n korte afstand gezien wat zeer veel indruk heeft gemaakt. We hebben ze zelf ook een visje mogen geven welke: de dolfijnen aten als het ware ui de hand. Schitterend rond 09.00 uur weer vertrokken. Vervolg in volgend reisverslag..............

1. René:
    23 oktober 2014
    Klinkt ontzettend goed oudjes! Het zal trouwens wel een gezellig kwartiertje zijn geweest, toen jullie de camper niet in drive kregen ;)
  2. Yvonne Goetheer:
    23 oktober 2014
    Hahaha automaat rijden is echt even wennen he Joop!!! Maar zo te lezen hebben jullie het prachtig! En niets teveel gezegd over de Whitsundays he! Paradijs op aarde.....
  3. Yvette:
    24 oktober 2014
    Joop die zich aan de snelheid houdt??! Da kan nie! Jullie verhalen klinken verder fantastisch. En dan dat heerlijke weer terwijl hier de herfst begint. Ze hebben wel in BoZ begin december weer een buitenlander erbij :-) Dus jullie hebben the famous All Blacks uit Nieuw Zeeland gezien...da's ook nie verkeerd! Tot jullie volgende verhaal