1e tour-tocht vanuit Darwin: 4 day 4wd Top End Safari

11 oktober 2014 - Darwin, Australië

Na een welverdiende maar korte nachtrust opgestaan om 05.45 uur voor ontbijt. Want we zouden om 06.50 uur door een 4wd truck worden opgehaald. Echter uiteindelijk om 07.15 uur arriveert de truck en konden we de tas met spullen in de laadbak gooien. Chauffeur blijkt tevens onze reisleider te zijn: een gedrongen maar zeer vriendelijk persoon met duidelijk een militaire achtergrond. Zijn engels was frans onderlegd want van oorsprong is het een fransman die vol humor zit en wel van een geintje houdt. Later blijkt al gauw dat hij (Guy) goed kan koken. Na eenkleine klimpartij belandenwe in de truck die gelukkig een goede airco-instaallatie bleek te hebben (wat zeer hard nidig was blijkt gauw). Daarnaa kennismaking met onze reisgenoten te weten: australisch echtpaar iets jonger dan ons, 2 oudere duitse dames/ 1 zwitser van rond 32 jr/ 1 duitser van rond 37 jr/ 2 austrilische gezusters (tweeling rond 28 jr)/1 engelse van rond 33 jr en een italiaanse van rond 30 jr. Kortom een bont en gevarieerd gezelschap. In totaal dus 12 personen naast de chauffeur. Uiteindelijk vertrokken we op weg naar onze 1e bestemming: Litchfield National Park met bezoek aan de Victoria waterfalls. Onderweg een 1e stop waarbij we een rondleiding van een abiriginal kregen met uitleg van hun beheersing van natuur en cultuur volgeens hun al zeer oude leergang. Hierbij ook aandacht voor de gecontroleerde bosbranden die zelf worden aangestoken ter bevordering van de begroeiing van deze gronden. Na deze uitleg weer in de truck en op weer op weg naar de volgende stop: boottocht over een moerasachtig gebied met als doel een krokodil te zien. Onderweg nog gestopt voor bezichtiging van vele termietenheuvels waarvan de hoogste rond 2, 5 meter bedroeg. Onze gids wist enorm veel interessante details over dit alles te vertellen echter 1 probleem: we stonden midden in de zon te koken vanwege temperaturen rond 40 graden en geen zuchtje wind of schaduw in de buurt. We wisten niet hoe gauw we weer in de truck wilden klimmen maar niet voordat we een wallabee hadden ontdekt (variant van de kangaroe maar kleiner). Na deze onderbreking weer ruim 2 uur in de truck gezeten alvorens we genoemde boottocht zouden gaan doen. En we hadden geluk want binnen 5 minuten was de 1e krokodil al gespot en wat voor een: ruim 3, 5meter lang. Respect werd door dit dier zondermeer afgedwongen. Hierna nog veel mooi natuurschoon gezien met een breed scala aan dierenrijk. Uiteindelijk aangekomen bij onze overnachtingscamping waar door Guy de tenten werden toegewezen en hij ons eten ging klaarmaken wat voortreffelijk smaakte. Hierna nog even buiten nagezeten en dan gauw ons mandje in na een zeer vermoeiende maar boeiende 1e dag. En.......daags erop weer vroeg eruit: 05.30 uur.
Na een goede maar korte nachtrust en ontbijt alles ingepakt en op weg naar eerste stop voor bezichtiging van pelikanen en een kleinere krokodil. Wederom op pad richting Kakadoo waar vele rotstekeningen werden bewonderd met daarna een lunch. Daarna richting Arnhemland alwaar een forse rotsenklimpartij ons ten deel viel. Viel vies tegen in deze hitte maar het uitzicht vergoedde alles. In een woord: schitterend. Daarna op weg naar onze volgende overnachtingscamping met zelfde ritueel: lekker eten even buiten nazitten en vroeg het mandje in (rond 21.30 uur was het volledig stil). Want om 05.30 uur werden we weer gewekt. Ditmaal richting Katharine. Aldaar wederom een grote klimpartij (in temperatuur van 38 graden met de vele akelige plakvliegen zoemend en plakkend aan je hoofd etc) met als beloning een heerlijke zwemgelegenheid in kraakhelder schoon water. Daarna op weg naar Pine Creek voor bezichtiging van wederom een schitterende waterval (Jims waterfall) waar wederom een lekkere frisse duik genomen kon worden maar alleen in het bovenmeer. In ondermeer was een krokodil gesignaleerd dus verboden om te zwemmen helaas. Na de lunch weer op weg waarbij onderweg diverse malen de "road-trains" (trucks met aanhangers van in totaal rond 54 meter !!!!). Wat een gevaarten zijn dat. (19 wielen). Onderweg menig klapband gezien. Hierna op weg naar de Katharine-kloof alsmede een boottocht in het Nitmiluk Nat.Park. hier alleen gevaren in de eerste kloof daar het waterpeil in de 2e kloof te laag was voor de boot. Dan maar lopend naar de volgende fase wwarop de beloning goed was: frisse duik. Hierna helaas gereed maken voor de terugreis naar Darwin maar niet alvorens in Pine Creek een stop werd gemaakt voor een zwempartij in de benedemeer van de waterval. Hierna nog langs een legermuseum geweest bij Adelaide River waar Guy ons de nodige smeuiige verhalen kon vertellen. In dat plaatsje tevens over grote brug gereden (ruim 18 meter hoog) welke brug in 2006 net niet onder water heeft gestaan. Wel werd er daags daarna een krokodil op deze brug gesignaleerd. Na deze korte stop en het nuttigen van een ijsje (deze stops werden erg gewaardeerd ondanks de goede airco in de 4 wd drive) reden we terug naar Darwin alwaar wij rond 17.30 afgezet werden bij ons hotel. Einde deze tour en eindelijk weer een goed bed maar korte nacht ivm vroege vlucht naar Alice Springs (vliegen om 07.10 uur).
Dag erop vroeg eruit (05.00 uur) en gauw laatste spullen ingepakt en dan met volle bepakking naar beneden wachtend op de taxi. Deze was gelukkig op tijd (05.45 uur) om ons naar airport te brengen. Wat was het rustig op de weg om deze tijd en vooral: heerlijk koel. Om 06.20 uur op vliegveld en na het inchecken (ggewicht koffers net onder de 20 kg wat als maximum geldt) wachten totdat we mochten boarden. Vertrokken rond 07.20 uur op weg naar Alice Springs waar we na 2, 5 uur aankwamen. Maar onderweg wel een ontbijtje + de noodzakelijke koffie genittigd om wakker te blijven. Na de landing in AC moesten we uit de gekoelde vliegtuig de warmte in waarbij temperatuur al tegen de 40 graden was. Gauw naar de gekoelde ruimte om bagage op te halen en een taxi te regelen die ons naar ons hotel zou brengen. Rond 10.00 uur in hotel gearriveerd. We konden gelijk in onze kamer wat heerlijk was. En zowaar konden we wifi krijgen al was het maar voor een half uur per dag. Die dag verder weinig gedaan mede door de hitte en natuurlijk nog uitrustend van de voorgaande korte nachten. En ......... daags erop weer zeer vroeg eruit: 05.00 uur de wekker want om 05.50 uur werden we opgehaald voor onze volgende tour: 4 Day Read Centre Safari ---------------------------------.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne Goetheer:
    11 oktober 2014
    Heerlijk om jullie prachtige avonturen te lezen. Zo te lezen nog niet echt veel uitgerust, maar dit geweldige land met schitterende natuur maakt veel goed toch?