2e tour: 4 Day Red Centre Safari 06-10 tot en met 09-10-2014

12 oktober 2014 - Alice Springs, Australië

----- na wederom een korte nachtrust in hotel Ibis te Alice Springs liep onze wekker die ochtend om 04.45 uur af daar we om 05.50 uur zouden worden opgehaald voor de volgende tour: 4 dagen in de Outback. Na onze koffers te hebben afgeleverd (gelukkig konden we die daar achterlaten in een afgesloten ruimte) stonden we rond 05.40 uur buiten met onze tas en rugzakken klarr voor de tour. Wel met de vraag of we dan net zoveel kilometers zouden maken als tijdens de 1e tour (in totaal 1750 km). Een ding was al gauw duidelijk: het zal er niet kouder op worden. Temperatuur lag om 05.45 uur al ruim boven de 34 graden met geen zuchtje wind. Gelukkug was het in de schaduw goed uit te houden maar daarmee was ook alles gezegd. Gelukkig werden we op tijd opgepikt (als eerste passagiers ingestapt tesamen met een Schotse van onze leeftijd). Bagage achterin gegooid en gauw de 4 wd drive truck in (ruimte voor 16 personen excl. chauffeur) waar de airco al volop draaide. Als reisleidster en tevens chauffeuse trad op een van oorsprong Italiaanse die al vele jaren geleden definitief naar Australie was geemigreerd (en ook niet meer terug wil naar Italie: veels te bekrompen en kortzichtig allemaal). Hierna de rest van ons reisgezelschap voor de komende dagen her en der in Alice Springs opgehaald: 2 oudere Australische dames/ vader met zoon eveneens uit Australie (Brisbane)/ 2 Zwitserse jongens van rond 28 jaar/1 Frans echtpaar (onze leeftijd)/ 1 Nederlands echtpaar (rond 45 jr). Alvorens de trip zal beginnen nog even langs het depot van de organisatie gereden (hoezo commercieel?) voor ophalen van nog wat noodzakelijke zaken waar met name de nadruk op genoeg water innemen lag. Vele flessen water werden alsnog ingeslagen alsmede netten om je hoifd voor de verwachte vele irritante vliegen in de Outback. Uiteindelijk rond 08.30 uur op weg met als eerstestop bij een camelfarm in de middle of nowhere (gelijk koffiestop). Zoals eerder was aangegeven was er airco aanwezig waardoor de hitte buiten niet merkbaar was. Dit kwam tot uiting bij het uitstappen: jr kreeg een enorme klap in je gezicht daar de buitentemperatuur (rond 10.00 uur in de ochtend) al tegen de 40º zat). Dus gauw de koffieshop in. Daarna op weg naar onze 1e overnachtingscamping te Yuluru (meer bekend onder de naam: Ayers Rock) waar eerst de luch werd genoten. Voor nuttigen van de luch eerst alle bagage uitgeladen en gedropt in de toegwezen tenten (wederom met echte bedden en alles keurig verzorgd voor kampeerinzichten). Na de luch weer gauw de truck in (airco!!!) voor rit naar TheValley of the Winds waar een klein stukje (kort ivm de hitte) werd gewandeld. Warm dat het was!!!!! Bijna niet oor te stellen vanuit Nederlands weersinzicht. Na deze korte trip gauw in de auto om iets verderop op een rotsblok de schitterende zonsondergang te zien bij Uluru onder het genot van een wijntje met toastjes kaasen worst. En druk dat het was.  Werkelijk fabuleus en indrukwekkend; kan niets anders zeggen. Na de zon volledig te hebben zien zakken in de ........... gauw terug naar het kamp om van een welverdiende goed avondeten te genieten maar dit alles nog wel in de tent daar het buiten nog te warm was en zeker niet te vergeten de overlast van de hoogst irrirante plakvliegen die zeer voltallig aanwezig waren. Maar rond 19.30 uur was alles weg en hebben we nog heerlijk buiten gezeten tot rond 21.00 uur want......... dag erop uiterlijk om 04.00 weer eruit!!!!!! Dus gauw slapen (sommigen buiten in een swag).
Opgestaan om 04.00 uur en gauw de bagage ingeladen alvorens tot ontbijt te mogen overgaan. Rond 04.30 uur ontbijt en uiterlijk om 05.00 uur vertrekken voor rit richting Ulura. Maar tijdstip van vertrek werd een half uur later daar paar mensen nog niet geheel klaar waren. Uiteindelijk rond 05.30 uur vertrokken. Op naar Ulura waar een wandeling rond deze rots was gepland (ruim 7 km) waarbij de zonsopgang (rond 06.45 uur) de vele kleuren van deze rots laat zien (van donkerrood naar oranje wat een zeer boeiende belevenis was). Ergerlijk waren wederom de vliegen die bij de eerste zonstralen alweer tevoorschijn kwamen. Na deze walk kregen we een rondleiding (Malawalk) van een Aboriginal die ons de al zeer oude tradities en gebruiken van zijn volk goed en duidelijk uitlegde. Hier kunnen wij (westerlingen) nog veel van leren en op steken. Wel gebruikten deze mensen al wel de huidige technieken etc maar dit alles op hun eigen manier. Hierna terug gereden naar ons kamp alwaar ee lunch werd genuttigd (wederom in schaduw binnen vanwege de temperatuur en de vliegen). Na de luch vertrekken we richting Kings Canyon waarbij onderweg een stop was ingepland bij een enorm groot zoutwatermeer (Lake Amadeus) welke nu volledig droog lag. Tevens daarop bezichtiging van de berg Montana (wat een uitzicht) om daarna te rijden naar het Watarrka National Park (Kings Canyon) voor ons volgende kamp. Onderweg nog diverse wilde paarden gezien en tevens nog ergens koffie gedronken (waar gratis wifi was) alvorens we in ons kamp arriveerden. Na het avondeten nog lekker even buiten gezeten en dan gauw het bed in want de wekker loopt om 04.15 uur weer af.
Na de vervelende wekker te hebben uitgegooid toch maar opgestaan en het bekende ritueel (bagage opruimen en in truck gooien/slaapspullen oprollen en droppen bij een verzamelplaats) uitgevoerd. Daarna lekker ontbeten om rond 05.15 uur te vertrekken voor een ruim 7, 5 km lange wandeling (naar boven en weer naar beneden) op de Kings Canyon wat in ruim 3, 5 uur werd volbracht (niet slecht gezien de toen al heersende hitte en vele vliegen: dus netje was een zeer welkome beschutting voor deze rotbeesten. Rond 10.00 uur terug op kamp voor de lunch en koffie om daarna te vertrekken richting ons derde doel: Glen Helen. Dit zou een zware beproeving worden daar de laatste 50km over onverharde wegen zou gaan met vele kuilen etc. Alle passagiers werden goed door elkaar geschud wat soms de nodige blauwe plekken (figuurlijk dan) heeft opgeleverd. Uiteindelijk rond 16.30 uur op de camping gearriveerd waar een heerlijke koele zwemgelegenheis ons ten deel viel (helder water). Hier werd dan ook fors gebruik van gemaakt. Na het zwemmen gauw een drankje pakken in de aldaar aanwezige "pub" waarbij een wijntje rond € 7, 50 kostte. Maar als je dorst hebt kijk je niet meer zo nauw qua prijs toch? Het was in ieder geval heerlijk. Voordat we gingen eten reden we naar een berg toe waarbij zowel de zonsondergang alsmede de opkomst van de maan (volle maan) werd waargenomen (eclyps). Magnifiek om dit te kunnen waarnemen (of fots' s zijn gelukt zien we wel: maar vele foto's zijn er genomen. Hierna terug naar kamp voor eten en langer buiten zitten want: volgende ochtend pas om 07.00 op!!! Dus uitslapen.
Volgende dag uitgeslapen en wel oogestaan om te gaan ontbijten. Na ontbijt vertrokken West MacDonell Nat.Park waar na de beklimming van de Onniston Gorge er heerlijk gezwommen kon worden in een meer dat tussen hoge rotswanden lag. Daarna op naar Ochie Pits waar vele verschillende kleuren korstlagen van de aarde bewonderd kon worden (van geel tot diep bruin). Was zeer mooi maar we hebben het maar kort gehouden daar de temperatuur toen al boven de 40º lag.Gauw weer in de truck (genot van airco; wat een uitkomst) enop weg naa Ellory Creek waar weer gezwommen kon worden. Daarop vertrokjen richting Flynn's Grove voor laatste rotsbezichtiging alwaar ook een rockwallabee werd ontdekt (zeer moeijlijk te ontdek je en vanwege hun goede schutkleur). Dan op weg naar Alice Springs alwaar we rond 17.30 uur bij ons hotel werden afgeleverd maar niet voirdat we hadden afgesproken om 's-avonds met z'n allen ergens een afscheidsdiner te nuttigen van een zeer mooie en geslaagde tour waarbij veel natuurschoon is gezien (qua natuur zelf alswel qua dieren en planten) waarvan de vele gemaakte fot's stille maar bijzonder waardevolle getuigen zijn. Het afscheidsdiner was gezellig en goed; maar het werd niet laat. Wij lagen rond 22.00 uur heerlijk in een goed bed te genieten van een goede nachtrust in een lekker gekoelde kamer. Wat een genot. En ...... we konden uitslapen want daags erna pas om 15.30 uur richting vliegveld voor vlucht naar Cairns.
N een goede lange nachtrust hebben we onze koffers wederom ingepakt (cq herordend) en zijn daarna nog even Alice Springs ingeweest zij het niet lang mede gezien de hitte. Rond 15.30 uur heerlijk in een kiele taxi naar vliegveld alwaar om 17.30 uur het vliegtuig vertrok naar Cairns (vlucht van ongeveer 3 uur met een warme maaltijd). Na aankomst op vliegveld te Cairns stond onze taxi klaar om ons te brengen naar ons appartementhotel te Port Douglas alwaar we rond 21.00 uur arriveerden. Na uitpak km en van onze koffers aldaar (verblijven hier 3 nachten) nog gauw een lekkere fles rode wijn gehaald die we daarna heerlijk buiten op ons balkon van het appartement soldaat hebben gemaakt om daarna niet te laat ons mandje aldaar in te duiken voor een welverdiende, koele nacht..........