2e week camper: van Bribi Island naar Hunter Valley (21-10 t/m 27-10-2014)

28 oktober 2014 - Katoomba, Australië

Even een kleine correctie op vorig reisverslag: einddatum moet zijn 21-10-2014. (Voor gevoel gaat tijd harder zoveel al gezien etc). Na dit recht te hebben gezet verlaten wij het Bribi-Island over de enige verbindingbrug metvaste land. Nog steeds winderig en fris (gezien temperaturen van afgelopen dagen). Airco in auto hoeft niet aan. Op weg richtong Mortonbay en Mortons Islands. Wederom veel natuurschoon gezien. Rond 12.00 uur geluncht aan strand op Miami Beach waar wij de enigste gasten van dit strand (voor zover wij konden zien) waren. Echter het genot was er niet minder om. Na de lunch even de benen gestrekt en daarna doorgetrokken naar een volgende halte aan het strand met wederom wij als enigste bezoekers. Wederom lekker uitgewaaid en gezond. Al gauw daarna Mortonsbay bereikt en Mortons Islands vanaf kust gezien; geweldig. Toen door Brisbane gecrossd (hoezo grote stad) om gauw door te rijden naar de Gold Coast. Rond 15.30 uur aangekomen in Byron Bay waar we besloten camping te nemen in dorp zelf. Dit om stad te verkennen en te vernemen/ervaren de bekendheid van deze badplaats welke geheel georienteerd is op surfers met alkes wat daarom heen hangt. Nou dit beeld werd volledig bevestigd en ook het publiek was een genot om naar te kijken (invloed van flower-power tijd nog steeds aanwezig). Na het eten nog even stad ingetrokken maar aangezien het knap winderig en dus ook fris was weer gauw teruggekeerd naar onze warme camper om heerlijk ons mandje in te duiken. Dag erop weer vroeg wakker en rond 07.00 uur camping af voor ons volgend doel: exacte bestemming nog niet bekend maar wel verder downwaarts langs de kust.
Wederom die dag erop vroeg wakker (06.00 uur) en om 06.e0 uur van de camping weggereden richting Lennox Head. Wat is dat heerlijk rijden zo vroeg in de morgen langs de kust: bijna geen verkeer en dus volop genietend van de mooie route langs de kust. Diverse stops gemaakt op diverse stille uitzichtplekken en uiteraard aan de kust ontbeten waar wij als 2 personen volledig alleen waren. Foto's volop genomen dus. En warempel ook daadwerkelijk gebeud: onze eerste walvis in de zee gespot. Magnifiek hoe deze dieren zich voortbewegen in het water en een genot om te zien. Bij onze eerzte koffiestop (in the middle of nowear) ontdekten we een gezelschapsdier in de vorm van een wallabee die erg nieuwsgierig was en wilde weten weten wie deze 2 rare snoeshanen waren die op zijn terrein stonden. Na uitgebreid te hebben kennisgemaakt zijn we doorgereden langs de kustweg via Evans Head/yamba/Grafton/red Rock naar Coffs Harbour. Hier aan de kust wederom een walvis gespot (geluk kon die dag niet op) en vele mooie plaatjes te hebben geschoten zijn we uiteindelijk beland in South West Rock en daar een camping opgezocht. Daags erop rond 07.00 uur vertrokken richting Hat Heads Nat.Park alwaar we een ochtendwandeling hebben ondernomen en ontbeten aan het strand. Onderweg 3 wallabee's gezien wederom. Daarna route langs een riviertje genomen met vlak landschap (onze afkomst dus niet verloochend) om te belanden in Port Macquarie waar we ruim 3 uur oo het strand hebbenngelegen. Heerlijk even ouderwets bakkend en genieten van golfslagen op de rotsen langs dit strand. Uiteindelijk toch maar weer de camper ingestapt om verder te rijden (na eerst postzegels te hebben gekocht voor de kaarten die we al 2 dagen geleden geschreven hadden) en via Kempsey diirgereden tot aan Forster. Hier gauw een camping opgezocht en gezwommen in een poule en lekker nagezond. Weer was nog steeds schtitterend maar wel wat minder dan voorgaande dagen.
Die nacht voor het eerst regen gehad maar wel heerlijk geslapen. 'S-ochtens weer op tijd eruit (ondertussen weer droog maar wel een stuk koeler) om weer gauw te vertrekken richting Elizabeth Beach via Booti Booti ( wat een naam he) om daar wederom geheel alleen aan het strand te ontbijten. Correctie: niet geheel alleen want even later wederom een walvis gespot. Kon niet op deze morgen. Na deze mooie ontdekking en het genot van wederom een schitterend strand toch maar weer de camper ingestapt om door te rijden. Immers we hadden nog wel wat zaken te doen. Langs deze kust wel veel surfers gezien (kan ook niet anders dan met deze mooie hoge golven en heerlijk weer) doorgetrokken richting Seal Rocks. Bij Seal Rocks werden we even terug in de tijd geworpen en wel naar de flower-powertijd: kwamen een volledig verbouwde bus tegen met 6 jonge mannen (allen dik boven de 30 met lang haar) tegen die boven op deze bus stonden te dansen en gek te doen (let wel: rond 11.00 uur in de ochtend) en muziek makend. Ze hadden de grootste lol (omstanders ook). Klein detail: bus was volldeig beschilderd met kleuren/afbeeldingen uit die tijd. Ronduit prachtig om te zien. We hebben wat afgelachen toen. Hierna doorgereden tot aan Hawks Nest alwaar we zelf nog heerlijk gezwommen hebben in de hoge golven en vele schelpen gevonden. Daarna gereden naar Nelson Bay om daar te overnachten.
Die dag erop weer vroeg vertrokken om richting Hunter Valley te gaan rijden. Rond 10.30 uur gearriveerd in Cessnock en daar kop koffie + glutenvrij gebak genomen. Hier hadden we duidelijk met hogere temperaturen te maken ( toen al rond de 35 graden wat uiteindelijk zou oplopen tot rond de 39 graden met een zeer warme wind). Toen op pad naar de wijninformatiecetrum om te bezien hoe we het beste een bezoek aan de vele wijnproeverijen konden doen zonder zelf te rijden. Uiteindelijk eerst een camping gezocht en vanuit de camping de wijntour geregeld volledig met vervoer. Hierna al gauw in het zwembadje gelegen wat de enigste koele plek was om het uit te houden. Zelfs met de harde warme wind was het niet uit te houden. Nadat de zon was onder gegaan werd het wat koeler en zijn wenuiteindelijk bij de camping zelf naar een heel klein Thais eetrestaurant geweest waar we hherlijk hebben gegeten onderbhet genot van onze eigen meegebrachte wijn. Al rollend ons bed ingdoken voor een toch wel wat warme nacht. Die dag erop uitgeslapen en heerlijk bij de camper ontbeten want we wereden pas om 09.25 uur opgehaald voor de wijntour in een busje. Er waren meer mensen mee met deze tocht (rond 20 personen). Om 10.15 bezochten we onze eerste proeverij en zaten we dus al aan de drank. Niet verkeerd he? Zoals het een echte Hollander betaamt werd geen enkel druppel wijn verspild tijdens deze sessie niet wetende dat er nog minimaal 4 proeverijen (waaronder ook een wodka-distelleerderij) zouden volgen. Na een uurtje op naar de volgende proeverij welke bevenop een heuvel lag. Magnifiek uitzicht over de wijngaarden. Het kon nog luxer want zelfs met een helicopter kon je enkele proeverijen bezoeken!!!! Rond 13.30 uur eerst maar even wat gegeten alvorens weer verder te gaan. De genoemde wodka-distelleerderij was iets heel aparts (mede door diverse hete likeurtjes) maar eerlijkmis eerlijk: die wijnproeverijen beviel ons uitstekend. Rond 16.30 uur weer keurig netjes thuis gebracht alwaar weinig activiteiten meer werden ondernomen behalve dan een frisse verkoekende en ontnuchterende duikje in het zwembadje. Na eten nog even lekker nagezeten buiten bij een heerlijke avondtemperatuur om niet al te laat maar met een goed gevoel te gaan slapen tot ....... zie volgend reisverslag.