Port Douglas en Great Barrier Reef/ van 09-10 tot 14-10-2014

13 oktober 2014 - Port Douglas, Australië

........ Wat is dateen genot om heerlijk lekker te kunnen uitslapen tot 09.00 uur in ons appartement te Port Douglas. Goed gekoelde ruimte/lekker bed en heerlijk rustig ondanks dat het appartementencomplex aan de winkelstraat/shoppingstraat van de stad lag. Totaal geen last van het verkeer. Het complex was leuk opgezet met vele gangetjes etc. waaraan de appartementen lagen. Ieder met een eigen balkonnetje en voor gebruik ook nog 2 kleine zwembaden. Kortom zeer ingenieus maar vooral gezellig opgezet. Na gauw wat noodzakelijke boodschappen te hebben gehaald zaten we een uurtje later gezellig buiten te ontbijten met een heerlijke buitentemperatuur (zon scheen niet op het appartement). We besloten om vandaag in het plaatsje zelf te blijven en op zijn holkands te gaan shoppen in de vele souveniers- en kledingwinkels. Port Douglas was zuiver op toerisme gericht wat je ook kon merken maar heel gezellig. Vele terrasjes en eetgelegenheden in vele soorten aanwezig (pizza/chinees/thais/australisch/turks etc). Keus genoeg dus. Goed geshopt (joop qua kleren) en gezellig op terrasje gezeten. Drank wel duurder dan in holland maar het zij zo (glas wijn rond 8 dollar terwijl je voor 10 dollar in de drankshop een zeer lekkere fles wijn op de kop had getikt). Tijd vloog voorbij en het was zo 18.00 uur waarop het al schemer begon te worden. Gauw even thuis omgekleed en daarna op zoek naar welk restaurant we zouden gaan eten. In ons appartement aangekomen wachtte ons een teleurstelling: de tocht naar Great Barrier Reef ging die dag erop niet door ivm te weing mensen. Men bood ons een halve dag aan maar dit hebben we niet geaccepteerd. Gelukkig kon alles nog 1 dag opgeschoven worden dus deze toer werd nu op maandag gehouden. Betekende wel dat we dus zondag vrij waren. Na deze onverwachte wijziging te hebben verwerkt zijn we gaan uit eten en wel bij een thais restaurant wat voor ons beiden de 1e keer was. Maar je moet niet kieskeurig zijn toch? In dit restaurant bleek echter dat je je eigen fles wijn mee mocht brengen waarop het restaurant dan de glazen leverde voor 1 dollar. Voor ons een verrassing maar we besloten het bij water te houden. Uiteindelijk heel goed gegeten waarbij beide buikjes geheel rond en vol zaten. Zeer de moeite waard dus. Na een klein eindje te hebben gewandeld (om het eten ook te laten zakken) terug naar appartement voor een lekker fles wijn op balkon buiten. Die ochtend erop weer lekker uitgeslapen en ontbeten buiten op balkon. Daarna afstemmen wat we gingen doen. Dit werd uiteindelijk een bezoek aan een subtropisch regenwoud waarboven een kabelbaan was gelegd met 3 tussenstations waar je kon uitstappen voor een wandeling aldaar al of niet onder begeleiding van een locale gids. Echter dit lag wel ruim 65 km verderop dus maar met spoed een autootje gehuurd Hyundai Getz) en daarheen getuft. Ging uitstekend. Daar de kabelbaan genomen waardoor je een schitterend uitzicht op het geheel had (ruim over de boomtoppen heen en dat was niet laag). Tijd was eigenlijk veels te kort om alles goed te zien maar we hadden wel een hele mooie middag gehad. Na de auto terug te hebben gebracht (zonder krassen en deuken) gedoucht en daarna alles voor de dag erop in orde gemaakt. Hierna wederom lekker uit eten in een ander restaurant wat ook zeer goed was (krokodillenvlees: wat is dat lekker zeg!!!). Na dit wederom op balkon fles wijn opgemaakt en dan hup het bed in want de wekker liep om 06.30 al af.
In de ochtend werden we om 08.15 uur oogehaald en in een busje (met 10 andere personen) naar de jachthaven gebracht. Op het kantoor aldaar ingecheckt (tevens een onderwatercamera gehuurd met sd-card die we na afloop meekregen naar huis) en dan naar de catamaran voor de tocht. Weer was heerlijk (zonnig met klein beetje bewolking) dus het beloofde een mooie dag te worden. De haven uitvarend zagen we diverse andere mooie schepen liggen dus ...... geld was daar wel aanwezig. Na ruim een uur te hebben gevaren werd voor Low Isles-eiland aangelegd voor uitleg over de gang van zaken daarna. Gewezen werd op feit dat we nergens aan mochten komen (dus ook geen koraal meenemen want boete was niet misselijk: 5.000 dollar) en genieten van de omgeving. Met een kleinere boot naar het eilandje gebracht waarna de snorkeltocht begon. Deze tocht was ronduit schitterend waarin veel koraal in alle soorten en kleuren werd gezien. Vergeet hierbij vooral ook niet de vele mooie en van verschillende omvang soorten vissen die er waren dus je kwam ogen te kort. Geen schildpad gezien. Vele foto's gemaakt maar of ze allemaal gelukt zijn zien we wel. Ik vond het water soms wat troebel wat het zicht er niet helderder opmaakte. Na deze tocht (ruim 1, 5 uur) daarna lekker gezond op het eiland om rond 12.15 uur weer terug te gaan naar de catamaran voor de lunch. Tijdens deze lunch kregen we bezoek van ondere andere een kleine haai (volgens kenners niet gevaarlijk) alsmede ook diverse andere vissoorten. Na de lunch mochten we weer het water in rond de boot om nog van het mooie koraalrif te genieten. Rond 15.00 uur allen weer aan boord om de terugreis te aanvaarden. Inmiddels was het weer ook gewijzigd en was het bewolkt aan het worden maar zeker niet koud. Tijdens terugtocht nog een lekker wijntje aan boord gedronken alvorens we rond 16.15 uur weer terug in de haven waren. Hierop hebben we elders nog een afzakkertje genomen om daarna terug te keren naar ons appartement om te douchen (al het zout eraf spoelend). En te constateren dat de zon toch goed zijn best heeft gedaan en er van enige verkleuring duidelijk sprake was (met een wat verbranding of in ieder geval warmer gevoel ook!!!!). Kortom een fantastische dag. Vanavond wederom lekker uit eten en nagenieten van fles wijn op ons balkon. Maar niet te laat maken want dinsdagochtend loopt om 06.30 uur de wekker af; immers rond 08.15 uur worden we opgehaald voor terugtocht naar Cairns om aldaar na 09.00 uur onze camper op te halen. Dan begint onze eigen rijtocht met de camper van Cairns naar Sydney met onderweg ook bezoek aan de White Sundays (wederm met catamaran maar dan voor 2 dagen) om uiteindelijk op 03-11-2014 in Sydney aan te komen. Waar en wanner we het volgende reisverslag kunnen maken is nu onbekend. Hangt van feit af waar we wifi kunnen ontvangen. Tot hoors .......

1. Ina en Gerrit van Bruggen:
    21 oktober 2014
    Gevonden!!! Hallo Buurtjes! Even googlen op Joop en Isabelle Kroes reisverslag en kwam jullie tegen. Al veel gezien en meegemaakt lezen we.
    Wel vermoeiend maar bijzonder mooi!! Genieten jullie nog maar verder van deze bijzondere reis. Hier in Rijen alles oké. (stortregent vandaag tijdens jaarmarkt) Hoor af en toe een auto bij de buren en zie Rene dan ff naar binnen glippen. Ja ja we houden het in de gaten. Lieve groeten wensen jullie nog mooie dagen met minder vervelende vliegjes. Gerrit en Ina.