4e week: 4 dagen in Sydney en start 2e traject met camper (03-11 t/m 9-11-2014).

10 november 2014 - Lakes Entrance, Australië

Nou het was een genot om weer eens in een goed bed te slapen (ook al was het slapen in de camper geen enkel probleem) en zowaar: we waren niet vroeg wakker tov afgelopen weken. Rond 08.00 uur opgestaan en lekker op de kamer ontbeten in het waterige zonnetje met een goed uitzicht over de stad waar al veel bedrijvigheid aan wezig was (van het verkeer totaal geen geluid of last: heerlijk). We hadden vandaag alleen maar de haventocht op het programma staan en dat pas vanaf 14.30 uur: dus tijd genoeg om zelf al eea van de stad te bezichtigen en te bewonderen. Na ons gebruikelijke kopje koffie rugzak omgedaan en hup de stad in. Allereerst bezochten we het ANZAC-monument (ANZAC staat voor Australische en Nieuw-Zeelandse Army Combination) die speciaal is opgericht ter ere van de gevallen soldaten van deze beide landen in alle wereldoorlogen. Schtitterend monument en zeer groots opgezet in een mooi park. Onderhoud werkelijk fabuleus en schoon met veel water en gras alsmede zeer oude bomen die alles completeerde tit een waardig monument. Door vele mensen werd van dit mooie park (en verderop het Hyde-park) grondig gebruik gemaakt om te zonnen/relaxen/sporten etc te doen. Daarna doorgetrokken naar het eerder genoemde Hyde-park welke eveneens ontzettend mooi was; bomen gezien van enorme omvang en zeer verschillende soorten maar vooral ook oude bomen welke allen er nog zeer goed uitzagen qua bladeren en begroeiing(beiden volop). Na dit park te hebben doorlopen via diverse parlementsgebouwen/gerechtsgebouw etc belandt in de Royal Botanic Gardens wat wederom magnifiek was. Aanleg en onderhoud van dit park in 1 woord: grandioos. Midden in het park staat het Goverment-house waar je overigens niet in mocht. Dit park helemaal doorgelopen (+koffie gedronken) om dan via Port Jackson (baai) te wandelen richting het attractiepunt van Sydney: Sidney's Operahouse. Deze benadering vanaf de andere kant (dus niet vanaf de haven) was eveneens erg mooi. Uiteraard diverse foto's gemaakt waarop ook niet mocht ontbreken het andere attractiepunt van Sydney: Harbour-bridge. Bij het Opera-house aangekomen uiteraard ook binnen gekeken (na diverse trappen te hebben genomen) en bewonderd. Heel imposant en groots. Uiteraard weer veel last van vele fotografische Aziaten (maar dat moest je op de koop maar accepteren). Wel waren ze nog volop bezig met diverse verbouwingsactiviteiten (vooral binnen) welke pas in 2020 geheel gereed zou moeten zijn (verbouwingskosten: 1 biljoen dollar !!!!!!!). Uiteraard mag aan het uiterlijk van dit gebouw niets wijzigen. Na dit te hebben bezichtigd zijn we via de Sydney Cove gewandeld naar de Circular Quay waar om 14.30 de boot zou vertrekken. maar wat hebben we genoten (al of niet gemeend) van de vele excentrieke kledingen van de de dames aldaar die zich volledig hadden uitgedost tot aan een hoofddeksel toe want het was immers 04-11-2014: de dag van de Melbourne-cup (paardenrace) wat voor de Aussies (welgestelden dan) een feestdag was. Tevens een gokdag waarop enorme geldbedragen rond ging. Maar een schitterend en soms zeer lacherig geheel hoe de mensen zich hadden verkleed: over het algemeen was het allemaal net-niet volgens kenners. Ook de toevoer van deze mensen via taxi's (want uiteraard werd er overal volop gedronken) was groots waarbij soms aoto's voorreden die niet zomaar op de hoek te koop waren. Daarnaast was het heerlijk weer dus extra motivatie om je beste beentje voor te zetten. We waren uiteindelijk net op tijd voor de boottocht (sight-seeing van de stad vanaf de boot) wat gezien het weer zeker geen straf was. Maar we hadden daags daarvoor al deze bekende punten bezocht dus hebben we heerlijk genoten van de capriolen die mensen uithalen om maar zo goed mogelijk een foto te krijgen van zichzelf of anderen met op de achtergrond de bekende punten. En lekker gezond op het bovendek wat geen straf was. Einde van boottocht was in wijk Darlington Harbour waar we wederom hebben genoten van de feestende mensen ivm de Melbourne-cuprace. En eerlijk is eerlijk: deze omgeving was nog gezellger dan de Circular-Quay dus dan weet je het wel. En vol dat het daar was. Maar toch maar weer verder gelopen en wel langs Chinees Garden via de Harbour street. Na een aardige wandeling kwamen we weer terecht bij onze Ierse pub in de Goulburn street dicht bij ons hotel. Na enkele drankjes te hebben genuttigd en te hebben genoten van life-muziek (zanger die zeker de moeite waard was) zijn we na deze mooie dag (weer ondertussen was wat omgeslagen) teruggekeerd naar onze kamer om daar nog wat na te drinken.
Die dag erop was de planning een fietstocht (georganiseerd) te maken door Sydney tussen 10.30 en 14.30 uur. Eerst nog even 's-ochtends een uur geskyped met de kinderen lavorens we op pad gingen. Weersvoorspellingen waren niet best: regen/harde wind en mogelijk onweer maar pas tegen eind van de dag maar je weet het maar nooit. Na ons verzameld te hebben (totale groep rond 16 personen van diverse nationaliteiten) gingen we op pad op een soort mountainbike-fiets met helm op (verplicht). Nu kon je merken dat het fietsen in Australie nog in een beginfase zit: fatsoenlijke fietspaden of ruimten om over te fietsen waren er niet. Veelal over voetpaden etc werd de weg gevonden waarbij diverse bekende punten wederom werden aangedaan welke voor ons al bekend waren. Maar de tocht was erg mooi via diverse achterpaadjes waarbij soms ook stevig geklommen moest worden. Ook zijn we de Harbour-bridge opgefietst en halverweg de brug foto's gemaakt om daarna terug te keren wat overigens een stuk makkelijker ging dan de heenweg (en soms hard). Remmen waren zeker nodig. Gedurende deze tocht was het schitterend weer tot bijna aan het einde. Toen zag je de zware bewolking over de zee al komen aandrijven. Na inlevering van de fietsen zijn we wederom lopend teruggegaan richting ons hotel. En toen barstte de onweersbui los: veel regen met vele lichtflitsen en donderklappen waarvan sommigen recht boven de stad tot uiting kwamen. Beschut door de vele winkelpromenades etc belanden we wederom bij onze bekende pub waar we (geheel niet tegen onze zin) een 2-tal uren hebben doorgebracht. Hier ook heerlijk gegeten voor zeer weing geld: net 28 austr.dollar voor 2 warme maaltijden inclusief glas wijn (omgerekend rond € 10, 00 per persoon !!). En het was nog heerlijk en goed ook. Hierna gauw terug naar onze kamer want morgenochtend kunnen we om 08.00 uur de camper ophalen voor onze 2e gedeelte met de camper: vanuit Sydney via Melbourne naar Adelaide.
Na ons laatste ontbijt in Sydney gauw met de trein naar het Apollo-depot om de camper op te halen. Rond 08.45 uur daar aangekomen waar ik gelijk werd geholpen. Gezien feit dat we al eerder een camper hadden gehuurd zou afwikkeling van eea noet lang hoeven te duren ware het niet enkele zaken niet in orde waren cq niet aanwezig waren (geen gps/ van de toegewezen camper was de koelkast niet goed en dus kregen we een andere camper toegewezen). Na veel geduld en hoop irritatie zou ik dan rond 10.30 uur wegkunnen wat op tijd zou zijn om voor 11.00 uur uit ons hotel te hebben gecheckt (isabelle was daar nog steeds in afwachting). Maar net op weg weer terug daar gps niet goed was. Uiteindelijk maar met route op papier naar hotel waar ik net voor elven aankwam. Gauw uitgelogd/spullen ingeladen en weer terug naar depot voor een andere gps. Hier bleek echter geen houder voor aanwezig te zijn; dus gauw zelf naar bouwmarkt ernaast maar geen houder. Uiteindelijk maar zonder houder vertrokken (even ter vermelding:bij het depot werden we geholpen door een Nederlander die ons uitstekend hielp) om zo gauw mogelijk uit de stad te komen (en afkoeling mijnerzijds): pas om 13.15 uur vertrokken!
Gps maar op schoot gehouden. Nu zo gauw mogelijk de stad uit (wat al een belevenis op zich was: wat een groot en uitgebreide stad is Sydney zeg) via de South Western Highway (niet gebruikelijk voor ons om via snelwegen te rijden) dit doel te bereiken. Na ruim 1, 5 uur de stad uit en via Sutherland weer bij de kust (genoemd de South Coast) aan te komen. Heerlijk om weer de zee te zien. Voorbij Campbelltown weer geheel langs de kust met wederom vele mooie look-outs (dus foto's). Doorgerden via Stanwell Park/Thirroul doorgereden naar Wollongong (onderweg wel diverse stops gemaakt) om dan via Shellharbour uiteindelijk te belanden in Kiama alwaar we gauw een camping opzochten. Dit om nog even buiten in de zon te kunnen zitten en alle frustraties van hedenochtend te kunnen laten wegvloeien wat overigens goed lukte (met wijn en de nodige versnaperingen: heerlijk). Camping lag aan een baai dus niet al te lang kunnen buiten zitten ivm wind en vochtigheid. Op tijd gaan slapen. Die dag erop zaten we alweer in onze ritme van voor Sydney: rond 06.15 uur wakker en 07.00 uur weg van de camping. Eerst maar even het Blowhole-point bezocht waarin het zeewater door een nauwe opening (veroorzaakt door de eeuwenlange watererosie van het zoute water en ruwe zee) met kracht omhoog geduwd wat een schitterende zoutwaterfontijn opleverde telkenmale wanneer de golven zich beukten op deze rotsen. En hoe hoger de golfslag des te hoger het waterfontijn. Magnifiek gezicht. Daarna besloten we om de binnenlanden in te trekken via Jamberroo naar Robertson. Dit verliep niet geheel vlak in tegendeel zelfs: de camper moest zelfs af en toe terug naar de 1e versnelling om bergopwaarts te komen. Maar de beloning voor ons was zeer zeker de moeite waard: wat een uitzichten over dit gebied. Boenop zo'n bergtop en volop in de on heerlijk ontbeten zonder ook maar iemand om ons heen. Daarna richting Moss Vale om net voor de stad (sterke dalingen nu ook meegemaakt dus ook de remmen van de camper werden goed uitgetest) af te slaan en via de Moss Vale Road terug te rijden naar de kust. Onderweg de oudste hangbrug van Australie, de Hampden Bridge uit 1898, overgetrokken om via Kangeroo Valley het Morton National Park door te crossen. Onderweg nog de Belmore Falls en de Fitzroy Falls bezocht (watervallen van grote hoogten gezien en gefotografeerd uiteraard) om bij Berry weer op de Princess Highway uit te komen. Deze kort bereden tot aan Nowra om daar weer richting kust te gaan naar Greenwell Point voor onze overnachtingscamping. Deze camping was niet veel soeps en viel erg tegen. Dus maar op tijd naar bed.
Daags erop weer vroeg vertrokken terug naar Nowra (kon niet anders) om dan doorte rijden naar Jervis Bay wat een gezellige maar ook zeer schone baai bleek te zijn. Hier aan het strand wederom ontbeten om daarna door te rijden naar Huskisson wat een nog mooier strand had (witste van de wereld?). Zonnetje scheen volop en hebben we even heerlijk door het mooie stadje over de boulevard gewandeld en koffie gedronken na uiteraard eerst het strand te hebben bewonderd.. Wat een genot. Toch maar weer de camper ingegaan om verder te trekken via Ulladulla naar Batemans Bay om even te stoppen voor het uitzoeken van een camping. Besloten om camping te nemen bij een plaatsje met een wat hollandse accent: Potato Point. Daar aangekomen bleek het een camping te zijn welke geen powersites (nodig voor electriciteit camper op 220 volt) meer over te zijn. Hadden hier maar een beperkt aantal plaatsen van die allen bezet waren (camping was een zogenaamde groene camping: veel op solar-energie dus niet altijd gegarandeerd volop stroom). Wel lag deze camping volldig aan de kust maar geen plaats dus weer terug. Niet na eerst horden kangaroo's te hebben gezien die bijna op deze camping zaten. Hoe mooi kan het zijn. Uitinedelijk camping gevonden in Narooma waar nog maar 2 plekken beschikbaar waren. Maar dat hinderde niets we hadden wat. Lekker buiten gezeten en besloten om hier 2 nachten te blijven.
Nacht was wel vochtig en dus ook koud. Wederom vroeg wakker om daarna gauw te vertrekken voor een ritje in het achterland. Eerst bezocht het plaatsje Central Tilba (historische stadje met Victoriaanse huisjes; geheel beschermd door de National Trust en waar maar 100 mensen wonen. Van oorsprong goud gevonden waarna de kaasindustrie van groot belang is geworden). doorgetrokken naar Tilba Tilba. Ontbeten aan een binnenmeer (Wallagoot Lake) met gezelschap van zwarte zwanen. Door naar Bermagui om via de kust af te zakken naar Tathra om even te genieten alweer van het mooie strand. Dan naar Bega gereden om de beroemde cheddar-kaasfabriek te bewonderen maar deze wasvdicht (stom ook want het was zondag !!!). Door naar Merimbula/Pambula om bij Tura-beach even lekker in het zand onder genot van een take-awaykoffie. Daar alles zo vlot verliep besloten we niet terug te keren naar onze vorige camping maar doorbte terkken naar Eden om daar te overnachten. In Eden vlak bij centrum een camping gevonden waar we al gauw door Aussies werden aangesproken die Nederlandse ouders hadden. Het gesprek in de namiddag nog lang onderhouden wat gezellig was. Ook de camping was goed dus juiste locatie uitgezocht voor de overnachting. Hoe verder? Zie volgend reisverslag...........

1. Don en Rinny:
    16 november 2014
    Super om jullie ervaringen te lezen; jullie genieten echt (op een paar kleine details na zoals bij het ophalen van de camper). En ook al heel wat kilometers gereden zie ik. Vergeet niet straks tijdens het rijden van/langs de Great Ocean Road ook af een toe een stop te maken en te kijken naar de koala's die je daar soms ziet. Dus als je mensen omhoog ziet kijken daar dan weet je genoeg dan ook stoppen. Hier in NL is Sinterklaas inmiddels aangekomen met een paar witte Pietjes ... We kijken uit naar jullie volgende verslag.