7e week camper: van Barossa Valley t/m Adelaide en dan thuis (25-11 t/m 29-11-2014)

1 december 2014 - Christies Beach, Australië

25-11: na toch wel een frisse nacht (later hoorden we voor deze omgeving zeer koude nacht nl. rond 6º ) waren we er laat uit voor ons doen namelijk rond 08.00 uur. Maar dat wa niet zo erg want vandaag zouden wij toch de wijntour doen, georganiseerd en gereden wel. Busje zou ons rond 10.15uur ophalen. Dus eerst lekker rustig en goed ontbeten in de camper (zorgen voor een goede maagvulling toch?) terwijl buiten al het zonnetje zich liet zien. Rond afgesproken tijd reed ons taxi-busje voor en konden we instappen. Bleek dat we vandaag met 6 personen de tour deden dus bijna een prive-tour. De beide andere koppels kwamen uit Australie dus wij werden gelijk maar even door de chauffeur in het ooitje genomen wat een leuke opening was voor deze dag. De stemming zat er al lekker in met daarbij een zonnetje wat wil je dan nog meer? Juist.... een lekker wijntje. Dus op naar ons eerste wijnadres. Maar ook onderweg genieten van de zeer mooie omgeving met mooie wijngaarden (jonge en oude stokken) gelegen in het heuvelachtige landschap. Werkelijk schitterend. Alleen dat al maakte de dag al goed. Aangekomen bij de 1e proeverij en wel die van Peter Lehman, bij ons in Nederland ook zeer zeker niet onbekend. We werden ontvangen in een mooi gebouw waarin nog vele antieke/oude wijnvaten gestapeld stonden. De uitleg van onze gastheer was zeer goed en duidelijk en al gauw hadden we diverse wijnen geproefd (gestart met wit en daarna rood; vooral de shiraz is wel bekend uit deze Valley). Kwaliteit werd ook steeds beter dus dit beloofde nogal wat. De gastheer vertelde ook dat de Barossa Valley rond 350 m boven zeespiegel lag terwijl de naast gelegen Eden Valley rond 500 m lag. Lehman heeft in beide valleien de nodige produktiewijngaarden liggen; gemiddelde verwerkingstijd van de geplukte druivensoorten tot aan de gewenste kwaliteit ligt zo tussen de 3 a 5 jaar. Vandaar de grote silo-opslagtanks op het terrein achter de produktiehallen (zouden we zo zien en dan hebben we het dan over minimaal 20 tot 30 van die grote opslagtanks). Temperaruur etc worden hierin nauwkeurig bijgehouden door computers etc. Kortom we hebben het niet zomaar even over een wijnproductiebedrijf. Lehman produceert op jaarbasis (geregistreerd dan) rond 440.000 barrels (wijnvaten) per jaar. En als je dan bedenkt dat uit 1 zo'n barrel rond 75-100 liter wijn getapt wordt...... reken maar uit (nu even teveel moeite). Na een uurtje werden we weer opgetrommeld door de chauffeur voor een volgend bezoek. Ditmaal aan een wat kleiner bedrijf genaamd Gibson (rond 5500 barrels per jaar) maar zij waren ook nog maar relatief kort in business (maar leverden al wel kwaliteit bleek al gauw). Alvorens we er waren wederom gereden door de mooie natuur en omgeving waarbij het zonnetje nu volledig door was gekomen. Kortom goede dag uitgekozen voor deze tour. Bij Gibson aangekomen werden we al opgewacht door de eigenaar zelf die ons eea zou vertellen en laten proeven. Na een 2-tal witte wijnen over op de rode wijnen en daar kwam voor Isabelle een grote verrassing. Ingeschonken werd een rode shiraz van het jaar 2012 die de naam Isabelle droeg (bleek later de naam van de moeder van de eigenaar te zijn en deze wijn was speciaal aan haar opgedragen). Nou deze smaakte uitstekend en uiteraard moest er hiervan een fles gekocht worden. Na nog een 2-tal andere wijntjes moesten we alweer vertrekken van deze gezellige eigenaar want bij de volgende zouden we ook gaan eten (wat niet verkeerd uitkwam trouwens). Wederom na een mooie rit kwamen we nu op een grotere plantage met de nodige commercie eromheen. Ontvangst in een grote hal met de nodige etalering van vele soorten wijn maar ook behaalde prijzen en waarderingen. Geen kleintje dus. Deze wijnproeverij heette Grant Burge Wines. Terwijl wij wat proefden werd de lunch gereed gemaakt en buiten op het terras met natuurlijk een schitterend uitzicht over hun wijnheuvels geserveerd. Nou lunch was geweldig goed en lekker. Na een uurtje weer op naar de volgende wijnerij en dat zou zijn Jacobs Creek!!! (Op verzoek van mij). Nou hier heeft de commercie duidelijk goed toegeslagen: de oprijlaan was al geweldig maar de ruimten bestemd vooral het publiek zo nog niet mooier en uiteraard met een schitterend uitzicht over hun wijgaarden vanaf een heuvel. Ja het plaatje was nu volledig. Buiten stond nog een heel oude tautootje met enkele vaten rode wijn achterop. Kleur rood. En natuurlijk kon ik het niet nalaten om toch even achter het stuur te kruipen om foto's te laten maken (ondanks dat er was aangegeven niet op de auto te zitten). Samen met Isabelle erin nam een van de andere reisgenoten nog gauw een foto alvorens we er door iemand van het personeel vriendelijk doch dringend werd verzocht dit niet te doen. Excuses aangeboden maar de foto's hadden we al. Er was veel personeel aanwezig wat ook nodig was want je kon daar ook eten. Uiteindelijk begonnen we met de proeverij wat weer heerlijk was. Maar het lekkerste bewaarden ze tot het laatst: een dubbel gebottelde shiraz uit 2012; alcoholpercentage 14, 7 %. De laatste botteling was gedaan in een oud whisky-vat vandaar de dubbele botteling. Nou dat was te merken: nog bijna nooit zo'n lekkere shiraz meegemaakt zo heerlijk rollend in je keelgat. Dit is wat je noemt: het kunnen genieten van een fantastisch wijntje. Veels te gauw was mijn wijnglas leeg dus gelijk maar een fles gekocht en gevraagd of ze deze wijn ook naar Europa exporteerden hetgeen het geval was. Kan via internet besteld worden. Nou als we thuis zijn dan gelijk hier maar even naar kijken. Na deze wijnproeverij werd de dag afgesloten met een bezoek aan een worstenrookerij ,een van oorsprong Duits bedrijfje, waarvan later bleek dat al deze worsten ook nog volledig glutenvrij waren. Deze worsten (in vele soorten en maten) werden nog op de ouderwetse wijze gerookt hetgeen wij ook mochten bekijken. Daarna uiteraard proeven wat zeer zeker niet verkeerd was. Er was zelfs een soort worst zo heet dat de tranen ervan in je ogen sprongen zo heet. Ook onze medepassagiers genoten van de worsten en vele worsten vonden een weg in de bagage/tas van ons allen. Hierna was de tour ten einde en werden we keurig netjes bij de camping afgeleverd rond 16.30 uur. De zon scheen nog volop dus lekker nog even nagenoten van een werjelijk heerlijke en zeer waardevolle wijntocht door dit gebied. Jammer dat we hier morgen alweer weggingen maar het zij zo. Die avond lagen we redelijk op tijd in bed moe en voldaan.

26-11: wederom een frisse nacht maar wel wat warmer dan de vorige (invloed van de vele wijn?). Konden nog niet buiten eten dus in de camper ontbeten en daarna op weg naar de kust bij Adelaide. We hadden besloten om nog een 2-tal dagen aan de kust door te brengen om nog wat bij te kleuren. Eerst richting Port Adelaide maar daar vonden we de camping te groot en kolossaal. Dan maar door tot net onder Adelaide en wel het plaatsje Christies Beach. Hier een leuke camping gevonden en rond 14.00 zaten we lekker buiten in de zon. Wel een windje erbij maar dat was maar lekker ook. Lekker niets doen en genieten van de zon en de rust op de camping ging deze dag gauw voorbij. Door de wind konden we niet buiten eten maar daana nog wel even buiten gezeten. Die dag erop maar lekker vroeg naar het strand (weg over en je stond midden op een heerlijk strandje) en maar kijken tot hielang we blijven bakken. Helemaal nadat we van het thuisfront via wifi vernomen hadden dat het weer in Nederland nat en koud was. Morgen dus van de laatste volledige rustdag genieten aan het strand.

27-11: na een warmere nacht (ondanks dat we aan de kust zaten) tov voorgaande nachten hebben we voor ons doen uitgeslapen tot 08.00 uur. Daarna lekker buiten in de zon ontbeten en koffie gedronken. Rond 10.15 uur lagen we op het strand (als enigsten) al te bakken. Dit volgehouden tot rond 15.30 uur (na de nodige wisselingen van lighouding) om gauw eerst even te douchen en daarna nog lekker buiten na te zitten te genieten met de wetenschap dat we morgen de camper moeten inleveren en middenin de stad Adelaide zitten bij een temperatuur van rond 30º was er voorspeld. Maar dat zien we dan wel; nu nog even lekker genieten van het mooie weer. Bij het d ook douchen geconstateerd dat het vandaag erg hard was gegaan met het bakken door de felle zon en wind. Diverse plaatsen waren toch weer zeer gevoelig (verbrand?) wat als gevolg had dat we niet meer in de zon wilden zitten vandaag maar in de schaduw op de camping totdat de zon minder krachtig werd. Wel konden we tot rond 20.30 buiten blijven zitten en maakten we kennis met onze buren die ook nederlanders waren. Was een jong stel die al ruim 2 jaar aan hun rondreis door Australie bezig waren en hun reis bekostigden door her en der te werken (hij in de bouw; zij in een winkel) en dan weer verder trokken. Bedoeling was dit nog een 3-tal maaanden te doen en dan "over te stappen" naar Nieuw-zeeland en daar te trouwen over 6 maanden. Dan daarna nog de Fuji-eilanden bezoeken en pas daarna terug naar Nederland. Ze hadden hiervoor (rondreis door Australie) een wat oudere camper gekocht die tzt weer verkocht zal worden. Avond verder in de camper doorgebracht onder het genot van een heerlijk wijntje met wetenschap dat dit de laatste camperavond- en nacht zou worde. Dubbel gevoel hierbij.

28-11: na een goede nacht (lekkere temperatuur) te hebben gehad werden we redelijk laat wakker voor ons doen: rond 08.00 uur. Na buiten lekker te hebben ontbeten moesten we onze koffers tevoorschijn halen en alle spullen daarin stoppen want vandaag moesten we de camper inleveren. Dus alles uit de kastjes en hup de koffer in (uiteraard na enige shifting) en daarna ook de vele souveniers inpakken. We hadden besloten om alle zaken die we niet meer konden gebruiken cq meenemen bij de buren achter te laten (dit wel al gisteren aan hun kenbaar gemaakt uiteraard) zoals koelbox/thermosfles etc alsmede alle overgebleven etenswaren welke nog verpakt waren. Rond 09.30 uur hiermede klaar om daarna nog even lekker buiten koffie te drinken alvorens we de camper instapten en te vertrekken richting centrum van Adelaide voor ons hotel. De rit erheen was volgens onze miep rond 35 km en dankzij miep, die ons keurig naar ons hotel bracht, waren we na ruim , een uur. Bij het inchecken bleek dat we nog niet gelijk in onze kamer konden maar konden we wel in de hal rustig blijven wachten inclusief onze spullen. Dus uitgepakt en Isabelle zou dan daar blijven en ik zou de camper terugbrengen naar de dealer in de stad. Wederom dankzij miep was ik er binnen een half uur en heb de camper aldaar afgeleverd wat geheel zonder problemen afgehandeld wordt. Bleek dat we met deze camper in totaal 4499 km hadden afgelegd !!!
Nu moest ik nog terug naar het hotel; dit kon gelukkig met de bus voor minder dan $5, 00; instappen voor de deur. Binnen een half uur was ik weer terug in het hotel alwaar ik constateerde dat ik mijn australische hoed in de camper had laten hangen. Deze wilde ik graag terug hebben maar eerst maar naar onze kamer want de kamer was klaar. Na spullen te hebben neergezet ben ik weer terug gegaan naar de dealer van de camper en daar bleek inderdaad mijn hoed nog in de camper te hangen. Na deze te hebben gepakt weer gauw terug naar het hotel en dat kon op dezelfde vervoerskaart welke ik had gekocht voor $5, 00 (binnen 2 uur mocht je overal heen rijden in de stad) dus dat was allemaal goed geregeld. Na zaken te hebben uitgepakt zijn we de stad ingegaan en het centrum doorgelopen (bij een temperatuur van 30 graden) en uiteraard een terrasje bezocht. Ook daar lekker gegeten (met life-muziek) om uiteindelijk rond 20.30 uur terug te keren naar onze kamer. Op onze kamer nog wat wijn gedronken en dan lekker het bed in..... een echt bed dus!!!

29-11: na heerlijk te hebben geslapen ennte hebben ontbeten nog gauw even de laatste zaken in de koffers gereorganiseerd en tevens onze "reiskleren" voor de terugreis klaargelegd. Dikkere kleren/lange broek en dichte schoenen gezien de te verwachten koud weer in Nederland. De koffers konden we gelukkig de gehele dag bij het hotel in een afgesloten ruimte achterlaten (vliegtuig pas om 22.35 uur vertrek) dus tijd zat om nog even de stad van in te gaan. Echter het zou vandaag wel warm worden (verwachte temperatuur rond 34 graden!!!) dus we besloten eerst maar Central Market te bezoeken; daarna zien we wel verder. Nou het bezoek aan Central Market was zeer de moeite waard. In deze market werd vooral froente en fruit verkocht maar daarnaast ook veel noten/kaassoorten en overige zaken. En alles een stuk goedkoper (concurrentei onderling) dan wat wij voor deze zaken elders hadden betaald. Het zij zo. Maar dat verklaarde ook gelijk waarom het er al zo druk was en bleef. We hebben alle gangen van deze overdekte (en gekoelde!!!!) ruimte doorlopen en hebben daar de hele ochtend voor nodig gehad. Daaraan gekoppeld was gelijk de chinese wijk welke we dus ook maar gelijk even meegenomen wat ook de moeite waard was. We wilden nog de Botanic Garden bezoeken maar gezien de warmte etc hebben we hier maar vanaf gezien en bewust een wandelroue in de schaduw genomen om uiteindelijk in een kleinmstudentenkroegje te eindigen voor een drankje in een lekkere frisse ruimte. Immers buiten washet warm en benauwd. Daarna weer de binnenstad in en ergens lekker (binnen gegeten) om rond 18.30 uur weer terug te zijn in het hotel voor onze verkleeedpartij en de rit met taxi naar het vliegveld. Inchecken rond 19.30 uur (ging redelijk vlot) en koffers afgeleverd (gelukkig beiden onder het maximaal toegestane gewicht). Daarna dachten we nog even te gaan shoppen op het vliegveld maar dat viel vies tegen: bijna geen winkels en rond 20.00 uur was bijna alles almgesloten). En...... er bleken die avond maar 2 vertrekkende vliegvluchten te zijn namelijk eentje rond 20.45 uur en die van ons. Wel nog wat binnenkomende vluchten dus het bleek maar een relatief kleine vluchthaven te zijn wat we niet hadden verwacht van zo'n grote stad. Maar het zij zo dus maar ergens wederom een take-awaykoffie genomen en de rest van de tijd wachtend doorgebracht. Rond 21.45 uur konden we boarden en na 3 kwartier later vertrokken we uit donker Adelaide en Australie voor onze lange terugreis..... naar huis.

Vakantie was nu definitief ten einde; maar we kunnen terugkijken op een zeer mooie en bijzondere periode waarin we grote afstanden hebben afgelegd en vele schitterende dingen hebben gezien van het grote Australie (in de wetenschap dat je dus lang niet alles heb gezien). Ontzettend veel mooi natuurschoon gezien met de daarbij behorende aparte diersoorten; hele vriendelijke mensen ontmoet die de gastvrijheid, waarom dit werelddeel wordt geroemd, ook daadwerkelijk hebben meegemaaakt. Kortom een vakantie om niet te vergeten!!!!!!!!!!!

EINDE.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Louise:
    4 december 2014
    Welkom thuis ,wat een prachtige verhalen.
    Hoop gauw foto,s te zien .
    Gr jo en lo